05
05

Naturalni pogromcy tłuszczu

 

 

Istnieją produkty, których spożywanie ma działanie termogeniczne, czyli takie które powoduje wzrost temperatury ciała, dzięki czemu nasz organizm spala więcej kalorii, zwłaszcza podczas intensywnych ćwiczeń. Z książkowej definicji termogeniki to związki chemiczne naturalnie występujące w żywności, które przyspieszają przemianę materii i podnoszą nieco temperaturę komórek ciała, co wiąże się z szybszym metabolizmem i lepszym spalaniem tłuszczu.

 

Badania wykazują, że przyśpieszają one metabolizm nawet o 20% przez ponad 30 min  po  ich zjedzeniu. To oznacza, że jedząc produkty termogeniczne, łatwiej jest pozbyć się zbędnych kilogramów, szczególnie jeśli dołączymy do tego aktywność fizyczną.

 

Do „spalaczy”  tłuszczu zaliczamy wiele produktów. Poniżej subiektywna (nieco skrócona) lista najpopularniejszych termogeników:

  • chude mięso – jest źródłem najwartościowszego białka. Białka wymagają aż 25 % więcej energii do trawienia, dlatego bardzo sprawnie pobudzają metabolizm. Ponadto białko to bardzo ważny element dobrze zbilansowane diety, ponieważ buduje mięśnie.
  • jajka – są podobnie jak mięso dobrym źródłem białka. Ponadto są doskonałym magazynem wit. z grupy B, które pomagają w rozbijaniu komórek tkanki tłuszczowej
  • produkt mleczne – najcenniejsze wśród nich są jogurty, kefiry i maślanki naturalne. Mają niska zawartość tłuszczu, a wysoką białka i wapnia, które przyspieszają metabolizm.
  • napary ziołowe, zielona herbata, yerba mate – pomagają w usuwaniu toksyn z organizmu i zwiększają tempo przemiany materii. Zawarte w zielonej herbacie substancje aktywne tj. mi. Kofeina, mogą przyspieszyć metabolizm, zmniejszać apetyt, hamować odkładanie tkanki tłuszczowej i stymulować jej spalanie. Ostatnie badania udowadniają, że zielona herbata zmniejsza wchłanianie tłuszczu z pożywienia. Jednak aby czerpać jak najwięcej z dobroczynnych właściwości, należy pić kilka filiżanek dziennie. Dla tych, który nie lubią zielonej herbaty alternatywę można znaleźć w argentyńskiej yeba mate, która dzięki zawartości mateiny także pobudza organizm
  • kawa – zawarta w kawie kofeina działa pobudzająco i rozszerza naczynia krwionośne. Dzięki temu, krew lepiej dociera do tkanek i metabolizm komórek przyśpiesza, spalając więcej energii, a co za tym idzie, tkanki tłuszczowej. Badania naukowe wskazują, że kofeina stosowana przed treningiem pozwala spalić więcej tłuszczu. Dlatego też, nie bez przyczyny Kofeina to bardzo często używany obecnie składnik tabletek odchudzających.
  • przyprawy rozgrzewające: chilli – za jej ostry smak odpowiada kapsaicyna, która pobudza metabolizm oraz obniża poziom lipidów we krwi. Inną dobrze rozgrzewającą przyprawą jest cynamon. Poza swoim działaniem termogenicznym pomaga utrzymać poziom cukru na stałym poziomie, a także jest świetnym afrodyzjakiem. Wystarczy spożywać 1 łyżeczkę cynamonu dziennie, aby pozbyć się napadów głodu i zredukować apetyt na słodycze.

 

Nie zapominajcie jednak, że aby spalić nadmiar tkanki tłuszczowej nie wystarczy  tylko  wzbogacić dietę w natural fat killers. Potrzebna jest także aktywność fizyczna i dobrze zbilansowana dieta 🙂